Σ. Αγρίου: τι πρέπει να κάνει το ΥΠΕΝ πριν κλείσει την πλατφόρμα αυθαιρέτων

Της Σταυρούλας Αγρίου, μέλος της Διοικύσας Επιτροπής ΤΕΕ με τη ΣΥΜΜΑΧΙΑ για ένα ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟ ΤΕΕ.

Ο ρόλος του μηχανικού στην παραγωγή και στην αδειοδοτηση έργων είναι να μελετά και να διασφαλίζει την ασφάλεια, την ποιότητα και την νομιμότητα των κατασκευών.

Στην διαδικασία υπαγωγής των αυθαιρέτων και τακτοποίησης αυτών με τους νόμους 4178/13 και 4495/17, η πολιτεία εκχώρησε την αρμοδιότητα ελέγχου της νομιμότητας των κατασκευών και την ανέθεσε στους μηχανικούς.

Αυτή η εργασία είναι απαιτητική, χρονοβόρα , απαιτεί βαθιά τεχνική γνώση, αλλά και γνώση της  πολεοδομικής νομοθεσίας και συγχρόνως επισύρει βαριές πειθαρχικές διώξεις για τους μηχανικούς που υποπέσουν σε εσφαλμένη εκτίμηση.

Συγκεκριμένα για να φτάσει ο μηχανικός να κόψει ένα παράβολο για υπαγωγή αυθαιρέτων, πρέπει να προβεί σε μια σειρά από ελέγχους, μετρήσεις, συλλογή στοιχείων ,αναλυτικούς υπολογισμούς κλπ,  όπως:

1) Έλεγχο της κατ αρχήν δυνατότητας υπαγωγής στον νόμο και τακτοποίησης, σύμφωνα με το άρθρο 89 του νόμου 4495/17, δηλαδή αν το κτίσμα είναι σε δάσος, δασική η χορτολιβαδική έκταση, ρέμα, αιγιαλό ,παραλία, αρχαιολογικό χώρο Α ,σε συγκεκριμένη απόσταση από τον άξονα εθνικών, επαρχιακών οδών κλπ, οπότε δεν δύναται να υπαχτεί.

2)Συλλογή στοιχείων από διάφορες υπηρεσίες (δασαρχεία, αρχαιολογικές υπηρεσίες) και τις πολεοδομίες για τυχόν έγγραφα, σχέδια , που αποδεικνύουν την νομιμότητα υφιστάμενων κατασκευών.

3) Έλεγχος και αυτοψία επιτόπου για καταγραφή της υφιστάμενης, διαμορφωθείσας κατάστασης.

4) Σύνταξη τοπογραφικού για διαπίστωση τυχόν υπέρβασης οικοδομικής γραμμής και ένταξης αυθαιρέτου σε κατηγορία 5, λόγω καταπάτησης πρασιάς.

5) Συλλογή στοιχείων για απόδειξη του χρόνου κατασκευής του αυθαιρέτου, δεδομένου ότι επιτρέπεται η τακτοποίηση για τα προ του 11, αλλά και ο υπολογισμός προστίμου καθώς και η ένταξη σε κατηγορία του αυθαιρέτου, συνδέεται άμεσα με τον χρόνο κατασκευής.

6) Υπολογισμός πολεοδομικών μεγεθών, κάλυψης, δόμησης, ύψους για διαπίστωση και καταγραφή της υπέρβασης, δεδομένου ότι αν αυτή υπερβαίνει το 40% των επιτρεπόμενων όρων δόμησης στην περιοχή, το ακίνητο εντάσσεται στην κατηγορία 5.

7) Έλεγχο των επιτρεπομένων χρήσεων στην περιοχή , καθώς και των επιτρεπομένων κατά τον χρόνο ανέγερσης του αυθαιρέτου.

8) Έλεγχος του ιδιοκτησιακού και συναίνεση συνιδιοκτητών όπου απαιτείται.

Αφού προηγηθούν όλα αυτά τα στάδια, τότε ο μηχανικός θα μπορέσει να κατατάξει το κτίριο σε μια κατηγορία, να υπολογίσει τα τετραγωνικά της υπέρβασης και να κόψει το αντιστοιχούν παράβολο, αλλά και να ενημερώσει τον ιδιοκτήτη για το ύψος του προστίμου. Στην συνέχεια θα προχωρήσει στην σύνταξη όλων των απαιτούμενων σχεδίων και μελετών, κατά περίπτωση.

Με βάσει τα παραπάνω είναι απολύτως δικαιολογημένες οι αντιδράσεις και ο θυμός που προκάλεσαν οι  δηλώσεις του Υφυπουργού κ. Δ. Οικονόμου, , περί της «ευκολίας» της διαδικασίας, όπου υπογράμμισε ότι η υπαγωγή στο ηλεκτρονικό σύστημα «είναι μια απλή διαδικασία που δεν κρατάει περισσότερα από 2 λεπτά»,

Η διαδικασία είναι επίπονη, χρονοβόρα , επιστημονική και δεν είναι υπόθεση ούτε  δυο λεπτών, ούτε  δυο ημερών!

-Θέλει χρόνο, θέλει μελέτη και η πολιτεία κι το Υπουργείο οφείλει να το αναγνωρίσει και να το αναδείξει  και όχι να υποτιμά και να υποβαθμίζει  την εργασία των μηχανικών,  στρέφοντας μάλιστα  τους ιδιοκτήτες απέναντι τους, δηλώνοντας ότι είναι μια απλή διαδικασία δυο λεπτών.

Το γεγονός ότι τον μήνα Σεπτέμβριο, οι υπαγωγές στο πληροφοριακό σύστημα έφτασαν τις 180000, ενώ ο μέσος όρος των προηγούμενων μηνών ήταν 42000, καταδεικνύει την ασφυκτική πίεση που υπάρχει αυτή την στιγμή στους μηχανικούς, υποχρεώνοντας τους να εργάζονται τις μεταμεσονύκτιες ώρες, δεδομένου ότι το πληροφοριακό σύστημα, δεν μπορεί λογικά  να ανταπεξέλθει ομαλά σε αυτή την ζήτηση.

Οι υποχρεώσεις της πολιτείας

Η ημερομηνία τακτοποίησης, πρέπει να πάρει παράταση μέχρι η πολιτεία να ανταποκριθεί στις δικές της υποχρεώσεις δεδομένου ότι:

1) δεν έχουν ενεργοποιηθεί οι επιτροπές των άρθρων 106 και 107 του νόμου 4495/17 για τακτοποίηση σε προστατευόμενες περιοχές (αρχαιολογικούς χώρους , παραδοσιακούς οικισμούς κλπ).

2) δεν έχουν δοθεί οι αεροφωτογραφίες του 11,για απόδειξη του χρόνου κατασκευής (ως γνωστόν υπάγονται μόνο οι κατασκευές πριν τις 28.7.2011).

3) δεν έχουν κριθεί οι δασικές εκτάσεις και χιλιάδες υποθέσεις, εκκρεμούν στις επιτροπές αντιρρήσεων, χωρίς οι μηχανικοί να μπορούν να γνωρίζουν εάν έχουν το δικαίωμα υπαγωγής στις περιπτώσεις που έχουν υποβληθεί αντιρρήσεις.

4)δεν έχουν οριοθετηθεί χιλιάδες ρέματα, με αποτέλεσμα ο μηχανικός να μην γνωρίζει ποιο είναι το εύρος της παραρεμάτιας περιοχής, που δεν μπορεί να προβεί  σε υπαγωγή.

4) δεν έχει διευκρινιστεί το καθεστώς υπαγωγής  των  αυθαίρετων  κατηγορίας 5, δεδομένου ότι δεν είναι σαφές εάν και με ποια διαδικασία, δύνανται από το καθεστώς της εξαίρεσης από την κατεδάφιση, να περάσουν στο καθεστώς της τακτοποίησης για 30 χρόνια, εξασφαλίζοντας το περιβαλλοντικό ισοζύγιο.

Στους παραπάνω λόγους, ήρθαν να προστεθούν και οι δυσκολίες μετακίνησης μηχανικών και ιδιοκτήτων λόγω πανδημίας αλλά και η δυσκολία εύρεσης των απαραιτήτων σχεδίων των οικοδομικών αδειών από τα αρχεία των πολεοδομιών, που υπολειτουργούν.

Επιπροσθέτως, να επισημάνουμε ότι τις τελευταίες 10 ημέρες, είναι εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατον, να υπαχθούν κτίρια στις περιοχές της Θεσσαλίας και των Επτανήσων, που επλήγησαν από τις πλημμύρες.

Επιπλέον θα πρέπει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ  να συνεκτιμήσει  ότι:

α) τα κτίρια του Δημοσίου ,των νομικών προσώπων Δημοσίου δικαίου, αλλά και τα ακίνητα των Δήμων, λόγω υποστελέχωσης, δεν έχουν υπαχθεί στον νόμο των αυθαιρέτων στην συντριπτική τους πλειοψηφία, με αποτέλεσμα μετά το λήξη  της ημερομηνίας υπαγωγής, να αδυνατούν να ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα, (ΕΣΠΑ, Αντώνης Τρίτσης, Πράσινο Ταμείο κλπ) με καταστρεπτικές συνέπειες για την ανάπτυξη και την οικονομία.

β) τα ακίνητα κατηγορίας 5 , για τα οποία επιμένει να λήξει η δυνατότητα υπαγωγής, δεν είναι μόνο τα βαριά λεγόμενα αυθαίρετα με υπερβάσεις πάνω από 40% των επιτρεπομένων μεγεθών.

Είναι κάθε κτίριο που δεν έχει οικοδομική άδεια, ανεξαρτήτως εμβαδού, (δηλαδή κτίσματα 5 η 20 μ2,  που δεν έχουν καθόλου οικοδομική άδεια, εντάσσονται στην κατηγορία 5), καθώς και κτίρια που διαθέτουν οικοδομική άδεια, αλλά  σε μεταγενέστερη μέτρηση τοπογραφικού για τις ανάγκες κάποιας μεταβίβασης, θα διαπιστωθεί ότι μπορεί να έχουν τοποθετηθεί κατά 10 η 20 εκατ., εντός της επιβαλλόμενης πρασιάς.

Στις παραπάνω περιπτώσεις, που πολλές φορές δεν γνωρίζει ούτε ο ίδιος ο ιδιοκτήτης την αυθαιρεσία, η μεταβίβαση θα είναι αδύνατη, με συνέπειες στις συναλλαγές.

Για όλους τους προαναφερόμενους λόγους, όλος ο τεχνικός κόσμος, όπως εκφράζεται μέσω του Τεχνικού Επιμελητήριου και των επιστημονικών του Συλλόγων, ζητά την σύνδεση της δυνατότητας υπαγωγής,  με την ταυτότητα κτιρίου και κατά συνέπεια την ανάλογη παράταση μέχρι την λειτουργία της.

Πηγή: https://ecopress.gr/s-agriou-ti-prepei-na-kanei-to-ypen-prin-kleisei-tin-platforma-afthaireton/

This entry was posted in Απόψεις, αυθαίρετα, δομημένο περιβάλλον. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε