H ΡΠΜ για το Σ/Ν «Για τον Έλεγχο και την Προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος»

Σε μερικές μέρες αναμένεται η ψήφιση του νέου Νόμου για το Δομημένο Περιβάλλον. Πέρασε ένας χρόνος από την αρχική του εμφάνιση στη δημοσιότητα και εκατοντάδες ώρες διαβουλεύσεων. Ως παράταξη  θεωρούμε ότι επιδέχεται ορισμένων στοχευμένων παρεμβάσεων σε ο,τι αφορά τη στατική μελέτη επάρκειας στην τακτοποίηση των αυθαίρετων και τον έλεγχο του Διαγράμματος Κάλυψης και όρων δόμησης στην έκδοση Οικοδομικών Αδειών. Ωστόσο συνολικά,  το Ν/Σ συνιστά τομή στο ζήτημα του δομημένου περιβάλλοντος και τη δόμηση με ολιστική θεώρηση. Δεν  είναι  «πολυνομοσχέδιο» όπως χαρακτηρίστηκε, αντιθέτως προτάσσει  ολιστικά τη μέριμνα, πρόληψη και προστασία του περιβάλλοντος και προβλέπει μηχανισμούς ελέγχου για την ορθολογική διαχείριση της ανάπτυξης του χώρου με όρους αειφορίας και όπου απαιτείται  με κοινωνικό χαρακτήρα.

Μια σειρά από καινοτομίες, όπως το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος (με αντικείμενο την παρακολούθηση και τον έλεγχο του Δομημένου Περιβάλλοντος της χώρας και αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων), η ηλεκτρονική υποβολή των μελετών για την έκδοση οικοδομικής άδειας και η ταχύτατη έκδοση της οικοδομικής άδειας, αίτημα χρόνων όλου του τεχνικού κόσμου, η υλοποίηση της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου (με σκοπό την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κάθε κτιρίου και των αδειών που το συνοδεύουν) και η ηλεκτρονική χωρική ταυτότητα των Δήμων  (με σκοπό το έλεγχο και τη βελτίωση του χωρικού σχεδιασμού σε όλα τα επίπεδα), διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο για την ανάπτυξη, τον έλεγχο και την προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος.

Μεταξύ άλλων καταργείται η απαίτηση ασφαλιστικής ενημερότητας για την έκδοση οικοδομικής άδειας, γεγονός που αναμένεται να διευκολύνει χιλιάδες οικονομικά καθημαγμένους συναδέλφους στην άσκηση του επαγγέλματος.

Το τμήμα του Νομοσχεδίου (κεφάλαιο Γ) που αναφέρεται στους Κοινόχρηστους χώρους και το περιβαλλοντικό ισοζύγιο συνδέει το δομημένο με τον κοινόχρηστο χώρο διευκολύνοντας τη δημιουργία ελεύθερων κοινοχρήστων χώρων, τη διατήρηση και αποκατάσταση κτιρίων πολιτιστικής κληρονομιάς και την αναβάθμιση πολεοδομικά και περιβαλλοντικά επιβαρυμένων περιοχών.

Τέλος, όσον αφορά στην αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης, επικροτούμε την αυστηροποίηση των επιπτώσεων για τα αυθαίρετα κτίσματα που προέκυψαν μετά την ημερομηνία της 28/07/2011 και συμφωνούμε απόλυτα με το διαχωρισμό των μικρών πολεοδομικών παραβάσεων από τα υπόλοιπα αυθαίρετα. Επιπλέον, θα προτείναμε αυστηρό έλεγχο των δηλώσεων τακτοποίησης αυθαιρέτων που, ενώ πραγματοποιήθηκαν μετά την 28/7/2011, δηλώθηκαν ως κατασκευασμένα πριν από αυτή, με αυστηρές ποινές και κυρώσεις τόσο για τους ιδιοκτήτες όσο και για τους μηχανικούς, ενώ ταυτόχρονα προτεινεται από πλευράς ΡΠΜ να μην υπαρχει ταυτοποιηση του ελεγκτη μηχανικου μεσω κυκλικης εναλλαγης ωστε να μην γνωριζει ο ιδιωτης ποιος υπαλληλος ελεγχει την Οικοδομική Άδεια.

Φυσικά, η μείωση των προστίμων για ορισμένες κατηγορίες αυθαιρεσιών, η αύξηση των δόσεων των προστίμων, καθώς και η θέσπιση κοινωνικών κριτηρίων για ανέργους και δικαιούχους επιδόματος αλληλεγγύης, προσδίδουν έντονο κοινωνικό πρόσημο στο νομοσχέδιο. Επιπρόσθετα, ο  διαχωρισμός μεταξυ πολεοδομικων παραβασεων και αυθαιρετων κατασκευων θα μειωσει το φορτο εργασιας των Δικαστηριων και θα επαναφερει την αρχη της αναλογικότητας, σε συνδυασμό με τις ανωτέρω παρεμβάσεις.

Για τη μελέτη στατικής επάρκειας.

Ένα ειδικό θέμα που απασχολεί μεγάλο αριθμό συναδέλφων είναι  η υποβολή μελέτης στατικής επάρκειας στο φάκελο του αυθαίρετου. Ιδιαίτερη προσοχή από την πλευρά της πολιτείας πρέπει να δοθεί στην απαίτηση για υποβολή της μελέτης αυτής,  η οποία επεκτείνεται σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο, στη λογική της μέριμνας του ελέγχου της αντισεισμικής θωράκισης των αυθαιρέτων. Αναγνωρίζουμε το έννομο δικαίωμα της πολιτείας να προσπαθήσει κατά το δυνατόν να προφυλάξει τους πολίτες της από επικίνδυνες αυθαίρετες κατασκευές. Όμως, θα πρέπει ο νομοθέτης να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη ότι ανάλογα με το είδος και την έκταση της αυθαιρεσίας, το κόστος της μελέτης στατικής επάρκειας δύναται να καταστεί δυσανάλογα υψηλό σε σχέση με την τακτοποίηση του αυθαιρέτου και την αξία του ακινήτου, ενώ σε περίπτωση που από τον υπεύθυνο μελετητή μηχανικό κριθούν απαραίτητες ενισχύσεις, αυτό μπορεί να εκτοξευθεί σε δυσθεώρητα ύψη, που πρακτικά θα καθιστούν την τακτοποίηση του αυθαιρέτου ασύμφορη και ανέφικτη. Προτείνουμε, λοιπόν, η μελέτη στατικής επάρκειας να διατηρηθεί για τις υπηρεσίες και για τα υψηλής σημασίας κτίρια (δημόσια κτίρια, χώροι συνάθροισης κοινού κτλ) και να μην απαιτείται για τις κατοικίες, εκτός αν πρόκειται για εξ’ ολοκλήρου αυθαίρετα κτίρια ή κτίρια μεγάλου όγκου με πολύ μεγάλες αυθαιρεσίες. Επίσης, θεωρούμε ότι δεν μπορεί να απαιτεί ο νομοθέτης μελέτη στατικής επάρκειας με σκοπό την αντισεισμική θωράκιση για κτίρια προ του 1983, όταν ακόμη τότε δεν υπήρχε αντισεισμικός κανονισμός. Η συγκεκριμένη μελέτη προτείνουμε να αποδεσμευτεί από τη διαδικασία αυθαιρέτου και να αποτελεί προϋπόθεση της ηλεκτρονικής  ταυτότητας του κτιρίου.

 

Advertisements
This entry was posted in Βουλή, Δημόσιο, Θέσεις, Περιβάλλον/Ενέργεια. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s