Αυτοκινητόδρομοι: Αλλάζουν οι συμβάσεις στα μέτρα των εργολάβων

Τη «διατάραξη της χρηματοοικονομικής ισορροπίας των συμβάσεων παραχώρησης» για τους τέσσερις οδικούς άξονες, των οποίων οι εργασίες έχουν διακοπεί από τις αρχές του 2011, αλλά εισπράττουν τα διόδια αδιαταράκτως, έρχεται να αποκαταστήσει η κυβέρνηση με δημόσιο χρήμα, απλόχερα. Το αποτέλεσμα είναι, εκεί που το Ελληνικό Δημόσιο «δεν θα αναλάμβανε κανένα ρίσκο για τις συμβάσεις παραχώρησης και καμιά εγγύηση για τα δάνεια των τραπεζών», κατά τη δήλωση του Γ. Σουφλιά το 2007 στη Βουλή, εν έτει 2013 τα παίρνει όλα πάνω του για την επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, τα οποία είχε…  εικονικά επανεκκινήσει η τρικομματική κυβέρνηση, διά του πρωθυπουργού, την άνοιξη.



» Το Δημόσιο θα πληρώσει περισσότερα για την κατασκευή λιγότερων χιλιομέτρων! »

Στις σχεδιαζόμενες τροποποιήσεις των συμβάσεων παραχώρησης, οι οποίες έχουν κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια στη Βουλή, προς κύρωση, το Δημόσιο πληρώνει και διασώζει έργο το οποίο εκμεταλλεύονται, εισπράττοντας, οι εργολάβοι. Όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες, με τις αλλαγές, οι πληρωμές προς το Δημόσιο (έσοδα των διοδίων), διά του προβλεπόμενου μηχανισμού ανακύκλωσης εσόδων Δημοσίου, έρχονται τελευταίες. Τώρα θα εξυπηρετούνται πρώτα τα δάνεια, μετά θα καλύπτονται οι ανάγκες των παραχωρησιούχων και στο τέλος το Δημόσιο. Στις ισχύουσες συμβάσεις ορίζεται ότι το Δημόσιο ξεκινά να εισπράττει ένα ποσοστό από τα διόδια μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής κάθε έργου, το οποίο αυξάνεται σταδιακά μέχρι να φτάσει στο 100%, στο τέλος της 30ετούς περιόδου παραχώρησης.

* Το Δημόσιο αυξάνει τη χρηματοδοτική του συμβολή κατά 1,2 δισ. ευρώ. Πρόσθετη αποκαλείται τώρα [το χρηματοδοτικό μοντέλο των συμβάσεων βασιζόταν σε τέσσερις πηγές: χρηματοδότηση από το Δημόσιο 2,1 δισ. (29%), 2,1 δισ. ευρώ (31%) από την είσπραξη διοδίων στα ήδη κατασκευασμένα ως δημόσια έργα τμήματα των οδικών αξόνων, 0,7 δισ. ευρώ (10%) ίδια κεφάλαια των αναδόχων των έργων και 2,1 δισ. (30%) δανειακά κεφάλαια που υποχρεούνται να διασφαλίσουν οι παραχωρησιούχοι από τις τράπεζες]. Χρηματοδότηση που θα διασφαλιστεί μέσω ΕΣΠΑ, γεγονός που θα οδηγήσει στην απένταξη άλλων έργων, κυρίως περιφερειακών, μεσαίας και μικρής κλίμακας, και ταυτόχρονα θα υπονομεύσει και τη νέα προγραμματική περίοδο. Η αλήθεια είναι ότι από τη δεκαετία του 1990, που το πρώτο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης ξεκίνησε, η χρηματοδότηση του βασικού εθνικού δικτύου Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με τα δύσκολα κομμάτια του (Τέμπη, Κορίνθου – Πατρών), να μην έχουν ακόμη ολοκληρωθεί…

* Το φυσικό αντικείμενο σε δύο συμβάσεις περικόπτεται κατά πολύ. Προβλέπεται η ολοκλήρωση της κατασκευής του κομματιού Κόρινθος – Πάτρα, μήκους 120 χλμ. και μένει εκτός το κομμάτι Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, 164 χλμ. Από τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας 174 χιλιόμετρα (Λαμία – Μέτσοβο) θα κατασκευασθούν 90 χλμ. τυφλού οδικού άξονα, από την Ξυνιάδα, πριν από τον Δομοκό, έως τα Τρίκαλα. Η περικοπή περιγράφεται ως αναβολή.

* Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων παρατείνεται από το 2013 στο 2015, όπως και η περίοδος παραχώρησης επεκτείνεται από τα 30 έτη στα 33, εφόσον απαιτηθεί για την απόδοση των ίδιων κεφαλαίων.

Εκτός όλων αυτών, οι κατασκευαστές, μέσω των παραχωρησιούχων, θα λάβουν τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ διά των συμφωνιών που υπεγράφησαν με το Δημόσιο τον Μάρτιο του 2013, τότε που ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης τοποθετούσε… τις μπουλντόζες στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους για να αναλάβουν έργο τον Απρίλιο.

«Απαιτήσεις παρελθόντος κατασκευαστή» μέχρι τα τέλη του Ιουνίου, οι οποίες, όμως, περιλαμβάνουν και αποζημιώσεις για το κόστος… αναστολής των εργασιών που οι ίδιοι οι εργολάβοι σταμάτησαν, αλλά και δώρα για το κόστος επανακινητοποίησης των εργοταξίων. Με τη διαδικασία αυτή η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) έχει λαμβάνειν 130 εκατ. ευρώ, η Νέα Οδός (Εθνική Αθηνών Λαμίας) 106,5 εκατ. ευρώ, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί) 84 εκατ. ευρώ και η Κεντρική Οδός 83,5 εκατ. ευρώ.

 

πηγή: Αυγή  του Σταυρογιάννη Λούλη

Advertisements
This entry was posted in Ενημέρωση and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s